środa, 6 maja 2020

Nagonasienne

Temat: Nagonasienne.
Uczeń potrafi:

- przedstawić cechy budowy zewnętrznej rośliny nagonasiennej na przykładzie
sosny,
- rozpoznać przedstawicieli rodzimych drzew nagonasiennych,
- wyjaśnić znaczenie roślin nagonasiennych w przyrodzie i dla człowieka.

1. Większość roślin występujących w lesie, na polu uprawnym, w parku, w ogrodzie 
i na łące to rośliny nasienne.
na zdjęciu Ogród Hortulus w Dobrzycy

2. Rośliny nasienne mają bardziej skomplikowaną budowę niż mszaki i paprotniki,
nie wytwarzają zarodników tylko nasiona.


na zdjęciu owoce i nasiona

3. Rośliny, które oprócz korzeni, łodyg i liści wykształcają kwiaty i nasiona nazywamy roślinami nasiennymi. Dowiedz się więcej z flimu (od początku do 1.23minuty) 

                                                  źródło:https://www.youtube.com/watch?v=2PFwcW49two
Już potrafisz wykonać w zeszycie ćwiczeń zadanie 1 i 2 str.87.

4. Rośliny nagonasienne mają nasiona pozbawione dodatkowych osłon. 
                 
źródło: podręcznik Puls życia kl.V Wydawnictwo Nowa Era

5. Rośliny nagonasienne to najczęściej drzewa, rzadziej krzewy. Większość z nich 
należy do roślin iglastych np. sosna zwyczajna, świerk pospolity, jodła pospolita.
Obejrzyj gałązki ww. drzew na zdjęciach poniżej i zastanów się, które z nich najłatwiej rozpoznać.
                            
                          zdjęcie elementów "Gry dydaktycznej Super Surowiec" - warsztaty  OEPL w Kliniskach 2019.
6. O cechach roślin nasiennych znajdziesz informacje w podręczniku na stronie 130.
Przeczytaj i wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadania ze strony 88.

7. Jak są zbudowane rośliny nagonasienne?
Budowę drzew nagonasiennych poznamy na przykładzie sosny zwyczajnej.
                                         
na podstawie, źródło: podręcznik Puls życia kl.V Wydawnictwo Nowa Era

8.  Potrafisz przedstawić cechy budowy zewnętrznej rośliny nagonasiennej, wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadanie 3 str. 87.


1 komentarz: