środa, 13 maja 2020

Nagonasienne - znaczenie w przyrodzie i dla człowieka .


Temat: Nagonasienne - znaczenie w przyrodzie i dla człowieka .
Uczeń potrafi:
- przedstawić cechy budowy zewnętrznej rośliny nagonasiennej na przykładzie
sosny,
- rozpoznać przedstawicieli rodzimych drzew nagonasiennych,
- wyjaśnić znaczenie roślin nagonasiennych w przyrodzie i dla człowieka.

1. Już wiesz, jak są zbudowane rośliny nagonasienne, wiesz, dlaczego
są odporne na mróz i suszę oraz, że wytwarzają kwiaty i nasina, które 
umożliwiają im przetrwanie i rozprzestrzenianie się.
                         

2. Potrafisz rozpoznać:
a) sosnę zwyczajną, którą poznałeś na poprzednich zajęciach (temat: Nagonasienne). 
Czy pamiętasz, czym różni się kwiat żeński od męskiego? 
b) świerk pospolity, gatunek drzewa, które rośnie głównie na południu Polski,
w górach i na pogórzu. Dojrzałe szyszki świerka sa  gładkie i zwisające a nasiona
świerka stanowią źródło pożywienia wielu ptaków i mniejszych ssaków
np. wiewiórek i ryjówek
    
c) jodłę pospolitą, drzewo o wysokości do 50 metrów, igły krótkie, spłaszczone
i zaokrąglone na końcu,  szyszki długie pionowo wzniesione, gdy dojrzeją rozpadają się
i zostaje tylko oś szyszki (trzpień)
                        

d) modrzew europejski, duże drzewo iglaste, wyróżnia się między innymi tym,
że  jesienią się przebarwia na żółto i zrzuca liście (igły) na zimę, szyszki
modrzewia są małe i jajowate
       
3.  Krzewy iglaste:
a) cis pospolity,
b) jałowiec pospolity,
c) kosodrzewina.
obejrzyj ilustracje i zapoznaj się z opisem krzewów w podręczniku na stronie 135.

4. Znaczenie roślin nagonasiennych w przyrodzie:
a) stanowią źródło pożywienia dla wielu zwierząt,
b) podczas procesu fotosyntezy pochłaniają dwutlenek węgla i wytwarzają tlen,
c) drzewa i krzewy iglaste służą niektórym zwierzętom jako schronienie,
d) zapobiegają powodziom. Dlaczego? - sprawdź w podręczniku na stronie 133.

5. Człowiek wykorzystuje rośliny nagonasienne między innymi:
a) w budownictwie,
b) w przemyśle papierniczym,
c) w przemyśle farmaceutycznym do produkcji niektórych leków,
d) do produkcji niektórych kosmetyków,
e) ozdobę parków i ogrodów, 
f) do zalesiania wydm nadmorskich,
g) do ozdabiania domów w Święta Bożego Narodzenia.



6. Doświadczenie, które opisano w podręczniku na stronie 136.
Czy woda wpływa na zamykanie się szyszek sosny?

Problem badawczy: Czy woda wpływa na zamykanie się szyszek sosny?
Hipoteza: Woda powoduje, że szyszki sosny się zamykają.
Przebieg doświadczenia:
Należy przygotować:
- dwie otwarte, podobnej wielkości szyszki sosny, 
 
- dwie szklanki,
               

- włożyć szyszki do szklanych naczyń, ustalić która próba jest kontrolna, a która badawcza, 
podpisać próby na karteczkach,
               
- wodę
      


Wynik: Po upływie około trzech godzin porównaj wygląd obu szyszek.
Wniosek: Na podstawie wyników wyciągnij i zapisz wniosek dotyczący wpływu wody
na rozprzestrzenianie się nasion sosny.

Zadanie do przygotowania .......




                  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz