środa, 29 kwietnia 2020

Mszaki i paprotniki – zestawienie wiadomości.


Klasa V
Temat: Mszaki i paprotniki – zestawienie wiadomości.
Uczeń potrafi:
- dokonać obserwacji przedstawicieli mszaków, paprociowych, widłakowych

i skrzypowych (zdjęcia, ryciny, okazy żywe),  - przedstawić cechy budowy zewnętrznej przedstawicieli paprociowych, widłakowych 
i skrzypowych,

- zidentyfikować nieznany organizm na podstawie obecności charakterystycznych cech, jako przedstawiciela mszaków lub paprociowych, widłakowych, skrzypowych,
wyjaśnić znaczenie mszaków, paprociowych, widłakowych i skrzypowych w przyrodzie.


 1. Powtórzenie wiadomości na temat mszaków i paprotników rozpoczniemy
od schematu poznanego na wcześniejszych lekcjach a mówiącego o rozmnażaniu się mchów. Poniższą ilustrację  porównywaliście z schematem na str. 117 w podręczniku.

                          

Zadanie 1.
Uporządkuj etapy cyklu rozwojowego mchu płonnika zaczynając od wytworzenia zarodników:
A.  zarodnia wytwarza zarodniki,
B.  dochodzi do zapłodnienia,
C.  z zarodników rozwija się ulistniona roślina,
D.  powstaje nieulistniona łodyżka z zarodnią.
E.  ulistniona łodyżka wytwarza rodnie lub plemnie,
F.  zarodnik kiełkuje,
Uporządkuj kolejno i zapisz na kartce A4 odpowiedź.
Zadanie 2.
Rozpoznaj na ilustracji organizmy i podpisz. Odpowiedzi zapisz na kartce A4.
                       
Zadanie 3.
Przepisz na kartkę A4 i podkreśl miejsca, w których występują mchy.
Stare kłody drzew w Wolińskim Parku Narodowym, skały i kamienie na pustyni piaszczystej, betonowy mur ogrodzenia w parku, skały i kamienie wysoko w górach, dno morskie.

Zadanie 4.
Wiele gatunków mszaków np. niektóre torfowce (torfowiec Lindberga) i paprotników
(np. paproć długosz królewski albo widłak widłaczek torfowy) są objęte ochroną.
Wyjaśnij, 
co to oznacza, że roślina jest objęta ochroną. Odpowiedź zapisz na kartce A4.
2. Skrzypy i widłaki mają cechy wspólne i cechy którymi się różnią. Postaraj się
wykonać samodzielnie zadanie 3a), 3b), 3c) ze stron 83-84 w zeszycie ćwiczeń.
3. Dobrym sposobem na powtarzanie wiadomości jest rozwiązywanie krzyżówek.
W zeszycie ćwiczeń rozwiąż krzyżówkę dotyczącą paprotników zadanie 5 str. 85.
Wszystkie zadania, które wykonywaliście samodzielnie wymagały wiadomości
z kilku poprzednich lekcji.
Proszę przesłać do sprawdzenia ........




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz