Klasa V
Temat:
Paprotniki - znaczenie w przyrodzie i dla człowieka.
Uczeń
potrafi:
- na podstawie obecności charakterystycznych cech identyfikować nieznanyorganizm, jako przedstawiciela paprociowych, widłakowych lub skrzypowych,
- wyjaśnić znaczenie paprociowych, widłakowych i skrzypowych w przyrodzie.
1. Paprocie, skrzypy i widłaki pojawiły sie na Ziemi wiele milionów lat temu.
Miały wtedy postać potężnych drzew dorastających nawet do 40 metrów wysokości.
Tworzyły lasy. Obecnie paprotniki istotną rolę odgrywają np. w lesie.
2. Paprotniki wchodzące w skład runa leśnego są miejscem życia dla wielu drobnych
zwierząt, stanowią pokarm i zapewniają schronienie.
Obejrzyj fragment filmu (od początku do 2.40 minut) na temat Paprotników
na stronie https://www.youtube.com/watch?v=Op2gokP__i8
3. Znaczenie paprotników dla człowieka:
a) są źródłem substancji leczniczych. Dowiedz się, jakich? ( podręcznik str. 125)
b) mają znaczenie dekoracyjne np. paprotki zdobiące szkolne korytarze w naszej szkole.
c) paprotniki żyjące przed milionami lat dały początek złożom węgla kamiennego.
Zastanów się i odpowiedz, dlaczego w bryłach węgla kamiennego niekiedy można
b) mają znaczenie dekoracyjne np. paprotki zdobiące szkolne korytarze w naszej szkole.
c) paprotniki żyjące przed milionami lat dały początek złożom węgla kamiennego.
Zastanów się i odpowiedz, dlaczego w bryłach węgla kamiennego niekiedy można
zobaczyć np. odciski liści dawnych paproci?
3. Poznaj niektóre gatunki paproci:
a) narecznica samcza
źródło: praca Zuzanny z klasy V B
b) orlica pospolita
c) pióropusznik strusi
4. Postaraj się przeczytać informacje na temat paproci w podręczniku na str. 122 i 126.
5. Poznaj niektóre gatunki skrzypów:
a) skrzyp leśny. Porównaj poniższy rysunek z ilustracją i opisem
w podręczniku na str. 127.
źródło: praca Antoniny z klasy V E
b) skrzyp polny. Porównaj poniższy rysunek z ilustracją i opisem
w podręczniku na str. 123.
w podręczniku na str. 123.
źródło: praca Daniela z klasy V E
c) skrzyp olbrzymi
6. Postaraj się obejrzeć zdjęcia skrzypów w podręczniku na str. 127.
7. Poznaj niektóre gatunki widłaków:
a) widłak goździsty. Porównaj poniższe rysunki z ilustracją i opisem
w podręczniku na str. 123.
źródło: praca Piotra z klasy V C
źródło: praca Majki z klasy V D
b) widłak jałowcowaty
źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Wid%C5%82ak_ja%C5%82owcowaty
8. Postaraj się obejrzeć zdjęcia widłaków w podręczniku na str. 128. Czy potrafisz
odpowiedzieć na pytanie 2 ze strony 128?
9. Zapisz temat w zeszycie przedmiotowym.
Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadanie 6 str. 85.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz