środa, 22 kwietnia 2020

Paprotniki - znaczenie w przyrodzie i dla człowieka.

Klasa V
Temat: Paprotniki - znaczenie w przyrodzie i dla człowieka.
Uczeń potrafi:
-  na podstawie obecności charakterystycznych cech identyfikować nieznany
organizm, jako przedstawiciela paprociowych, widłakowych lub skrzypowych,
- wyjaśnić znaczenie paprociowych, widłakowych i skrzypowych w przyrodzie.

1. Paprocie, skrzypy i widłaki pojawiły sie na Ziemi wiele milionów lat temu.
Miały wtedy postać potężnych drzew dorastających nawet do 40 metrów wysokości.
Tworzyły lasy. Obecnie paprotniki istotną rolę odgrywają np. w lesie.


2. Paprotniki wchodzące w skład runa leśnego są miejscem życia dla wielu drobnych
zwierząt, stanowią pokarm i zapewniają schronienie.

Obejrzyj fragment filmu (od początku do 2.40 minut) na temat Paprotników 
na stronie https://www.youtube.com/watch?v=Op2gokP__i8

3. Znaczenie paprotników dla człowieka:
a) są źródłem substancji leczniczych.  Dowiedz się, jakich? ( podręcznik str. 125)
b) mają znaczenie dekoracyjne np. paprotki zdobiące szkolne korytarze w naszej szkole.
c) paprotniki żyjące przed milionami lat dały początek złożom węgla kamiennego.
Zastanów się i odpowiedz, dlaczego w bryłach węgla kamiennego niekiedy można 
zobaczyć np. odciski liści dawnych paproci?

3. Poznaj niektóre gatunki paproci:
a) narecznica samcza                      
źródło: praca Zuzanny z klasy V B

b) orlica pospolita
                                
c) pióropusznik strusi
                                   

4. Postaraj się przeczytać informacje na temat paproci w podręczniku na str. 122 i 126.

5. Poznaj niektóre gatunki skrzypów:
a) skrzyp leśny. Porównaj poniższy rysunek z ilustracją i opisem
w podręczniku na str. 127.
                                                          źródło: praca Antoniny z klasy V E

b) skrzyp polny. Porównaj poniższy rysunek z ilustracją i opisem
w podręczniku na str. 123.
 źródło: praca Daniela z klasy V E


c) skrzyp olbrzymi
               


6. Postaraj się obejrzeć zdjęcia skrzypów w podręczniku na str. 127.

7. Poznaj niektóre gatunki widłaków:
a) widłak goździsty. Porównaj poniższe rysunki z ilustracją i opisem 

w podręczniku na str. 123.
                                                               źródło: praca Piotra z klasy V C


źródło: praca Majki z klasy V D


b)  widłak jałowcowaty      
                                                                       źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Wid%C5%82ak_ja%C5%82owcowaty

8. Postaraj się obejrzeć zdjęcia widłaków w podręczniku na str. 128. Czy potrafisz 
odpowiedzieć na pytanie 2 ze strony 128?

9. Zapisz temat w zeszycie przedmiotowym. 
Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadanie 6 str. 85.


   

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz