środa, 15 kwietnia 2020

Paprotniki



Klasa V
Temat: Paprotniki.
Uczeń potrafi:
- dokonać obserwacji przedstawicieli paprociowych, widłakowych
i skrzypowych (zdjęcia, ryciny, okazy żywe)  
- przedstawić cechy budowy zewnętrznej przedstawicieli paprociowych, widłakowych
i skrzypowych,
- zidentyfikować nieznany organizm na podstawie obecności charakterystycznych cech,
jako przedstawiciela paprociowych, widłakowych lub skrzypowych,

1. Paprotniki, których przedstawicieli spotykasz na szkolnych korytarzach, ropoznajesz
po dużych najczęściej pierzastych liściach:
2. Większość paprotników rośnie na lądzie, w wilgotnych i zacienionych  miejscach.
Rośliny te występują najczęściej w lasach. Nieliczne przystosowały się do życia w wodzie
np. salwinia pływająca:

3. Paprotniki różnią się budową zewnętrzną zwłaszcza łodyg i liści. Budowę paproci poznasz
na przykładzie narecznicy samczej.
Paprocie wykształcają organy roślinne: korzenie, łodygi i liście - porównaj poniższy schemat przedstawiający narecznicę samczą 
z ilustracją w podręczniku na str.122                       



4. Dzięki organom paprotniki są lepiej przystosowane do życia na lądzie  niż mchy. 
Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadanie 1a) i 1b)  str. 82.

5. Funkcje poszczególnych organów paproci:
 
6. Korzystając z informacji z podręcznika str. 122 i powyższej tabeli wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadanie  2a), 2b) i 2c) str. 82/83. 

7. Skrzyp podobnie jak paprocie, wykształca kłącze. Wyrastają z niego korzenie
oraz nadziemne łodygi. Skrzyp polny wykształca dwa rodzaje pędów:
                   
źródło: Puls życia kl.5 Wydwnictwo Nowa Era
8. Skrzyp polny jest jednym z najpospolitszych paprotników. Wykonaj w zeszycie ćwiczeń
zadanie 4a) i 4b) str. 84.

9. Widłaki są zimozielonymi roślinami, mają widlasto rozgałęzione pędy i korzenie.
Pędy pokryte są drobnymi listkami, łodygi płożą się po ziemi.
Widłaki przymocowują się do podłoża za pomocą delikatnych korzeni.  

10. Budowa widłaków na przykładzie widłaka goździstego:
                               

                                            źródło: Puls życia kl.5 Wydwnictwo Nowa Era
11. Większość widłaków charakteryzuje długi cykl życiowy. Od wykiełkowania zarodnika
do powstania dojrzałej rośliny mija niekiedy 20 lat.

12. 
Zapisz temat w zeszycie przedmiotowym.
Zapoznaj się z informacjami w podręczniku na str.121 -123.
Postaraj się i odpowiedz ustnie 
na pytanie 1 str. 128 (podręcznik). 



Zadanie dla uczniów .......................



  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz