Klasa V
Temat: Paprotniki.
Uczeń potrafi:
- dokonać
obserwacji przedstawicieli paprociowych, widłakowych
i
skrzypowych (zdjęcia, ryciny, okazy żywe)
-
przedstawić cechy budowy zewnętrznej przedstawicieli paprociowych, widłakowych
i skrzypowych,
i skrzypowych,
-
zidentyfikować nieznany organizm na podstawie obecności charakterystycznych
cech,
jako przedstawiciela paprociowych, widłakowych lub skrzypowych,
jako przedstawiciela paprociowych, widłakowych lub skrzypowych,
1. Paprotniki, których przedstawicieli spotykasz na szkolnych korytarzach, ropoznajesz
po dużych najczęściej pierzastych liściach:
2. Większość paprotników rośnie na lądzie, w wilgotnych i zacienionych miejscach. po dużych najczęściej pierzastych liściach:
Rośliny te występują najczęściej w lasach. Nieliczne przystosowały się do życia w wodzie
np. salwinia pływająca:
3. Paprotniki różnią się budową zewnętrzną zwłaszcza łodyg i liści. Budowę paproci poznasz
na przykładzie narecznicy samczej.
Paprocie wykształcają organy roślinne: korzenie, łodygi i liście - porównaj poniższy schemat przedstawiający narecznicę samczą z ilustracją w podręczniku na str.122
na przykładzie narecznicy samczej.
Paprocie wykształcają organy roślinne: korzenie, łodygi i liście - porównaj poniższy schemat przedstawiający narecznicę samczą z ilustracją w podręczniku na str.122
na podstawie, źródło:https://opracowania.pl/opracowania/biologia/
4. Dzięki organom paprotniki są lepiej przystosowane do życia na lądzie niż mchy.
Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadanie 1a) i 1b) str. 82.
5. Funkcje poszczególnych organów paproci:
9. Widłaki są zimozielonymi roślinami, mają widlasto rozgałęzione pędy i korzenie.
Pędy pokryte są drobnymi listkami, łodygi płożą się po ziemi.
Widłaki przymocowują się do podłoża za pomocą delikatnych korzeni.
12. Zapisz temat w zeszycie przedmiotowym.
Zapoznaj się z informacjami w podręczniku na str.121 -123.
Postaraj się i odpowiedz ustnie na pytanie 1 str. 128 (podręcznik).
6. Korzystając z informacji z podręcznika str. 122 i powyższej tabeli wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadanie 2a), 2b) i 2c) str. 82/83.
7. Skrzyp podobnie jak paprocie, wykształca kłącze. Wyrastają z niego korzenie
oraz nadziemne łodygi. Skrzyp polny wykształca dwa rodzaje pędów:
oraz nadziemne łodygi. Skrzyp polny wykształca dwa rodzaje pędów:
8. Skrzyp polny jest jednym z najpospolitszych paprotników. Wykonaj w zeszycie ćwiczeń
zadanie 4a) i 4b) str. 84.
zadanie 4a) i 4b) str. 84.
9. Widłaki są zimozielonymi roślinami, mają widlasto rozgałęzione pędy i korzenie.
Pędy pokryte są drobnymi listkami, łodygi płożą się po ziemi.
Widłaki przymocowują się do podłoża za pomocą delikatnych korzeni.
źródło: Puls życia kl.5 Wydwnictwo Nowa Era
11. Większość widłaków charakteryzuje długi cykl życiowy. Od wykiełkowania zarodnika
do powstania dojrzałej rośliny mija niekiedy 20 lat.
do powstania dojrzałej rośliny mija niekiedy 20 lat.
12. Zapisz temat w zeszycie przedmiotowym.
Zapoznaj się z informacjami w podręczniku na str.121 -123.
Postaraj się i odpowiedz ustnie na pytanie 1 str. 128 (podręcznik).
Zadanie dla uczniów .......................
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz