Klasa V
Temat: Mchy - znaczenie mchów w przyrodzie.
Uczeń potrafi:
- dokonać
obserwacji przedstawicieli mchów (zdjęcia, ryciny, okazy żywe) i przedstawić
cechy ich budowy zewnętrznej,
cechy ich budowy zewnętrznej,
-
na podstawie
obecności charakterystycznych cech potrafi zidentyfikować nieznany
organizm jako przedstawiciela mchów,
organizm jako przedstawiciela mchów,
- wyjaśnić znaczenie mchów w
przyrodzie; planować doświadczenie wykazujące
zdolność mchów do chłonięcia wody;
zdolność mchów do chłonięcia wody;
1. Na poprzedniej lekcji poznałeś mchy: ich budowę, środowisko życia, niektóre gatunki.
Przypomnij sobie z jakich części składa się mech płonnik:
Przypomnij sobie z jakich części składa się mech płonnik:
2. Podsumowując wiadomości z lekcji poprzedniej wiecie, że mchy są niewielkimi roślinami,
które nie wykształcają typowych tkanek i organów roślinnych. lecz ich odpowiedniki:
- chwytniki,
- łodyżki,
- listki.
Latem na ulistnionej łodyżce mchu wyrasta trzonek (łodyżka nieulistniona) z zarodnią.
które nie wykształcają typowych tkanek i organów roślinnych. lecz ich odpowiedniki:
- chwytniki,
- łodyżki,
- listki.
Latem na ulistnionej łodyżce mchu wyrasta trzonek (łodyżka nieulistniona) z zarodnią.
3. Dowiedziałeś się, że dno lasu często pokryte jest warstwą zielonych mchów a najbardziej popularnym mszakiem spotykanym w naszych lasach jest mech płonnik.
Mech płonnik tworzy nieraz zwarte kobierce, przykrywając podłoże niczym zielony,
miękki dywan.
Mech płonnik tworzy nieraz zwarte kobierce, przykrywając podłoże niczym zielony,
miękki dywan.
4. Mchy mają duże znaczenie w przyrodzie:
a) są organizmami pionierskimi - oznacza to, że jako pierwsze pojawiają się w miejscach,
w których nie mogą żyć inne rośliny np. na skałach. jest to możliwe dlatego, że mchy
mają niewielkie wymagania życiowe dotyczące podłoża, na którym rosną.
b) magazynują duże ilości wody:
w których nie mogą żyć inne rośliny np. na skałach. jest to możliwe dlatego, że mchy
mają niewielkie wymagania życiowe dotyczące podłoża, na którym rosną.
b) magazynują duże ilości wody:
c) zmniejszają ryzyko powodzi i zapobiegają wysychaniu gleby,
d) są schronieniem i pożywieniem dla wielu zwierząt:
na podmokłych terenach, np. Torfowisko Reptowo na terenie Nadleśnictwa Kliniska.
Dominują tam między innymi mchy z grupy torfowców.
5. Zapisz temat w zeszycie przedmiotowym. Postaraj się i odpowiedz ustnie
na pytanie 1,2 i 3 str. 120 w podręczniku.
Jeśli jeszcze nie uzupełniłeś zadań w zeszycie ćwiczeń ze stron 79 - 81 to postaraj się
uzupełnić.
na pytanie 1,2 i 3 str. 120 w podręczniku.
Jeśli jeszcze nie uzupełniłeś zadań w zeszycie ćwiczeń ze stron 79 - 81 to postaraj się
uzupełnić.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz