Klasa V
Temat: Liść - wytwórnia pokarmu.
Temat: Liść - wytwórnia pokarmu.
Uczeń potrafi:
- opisać budowę liści;
- określić funkcje i modyfikacje liści jako adaptacje roślin do
życia w określonych środowiskach;
- posługiwać się podstawową terminologią biologiczną.
1. Jak zbudowany jest liść?
na podstawie: http://biologia-gimnazjum.blogspot.com
- blaszka liściowa - umożliwia wychwytywanie dużej ilości światła potrzebnego do fotosyntezy,
- ogonek liściowy - ustawia liść w odpowiednim położeniu wzgledem promieni słonecznych,
- nasada liścia - łączy liść z łodygą.
- ogonek liściowy - ustawia liść w odpowiednim położeniu wzgledem promieni słonecznych,
- nasada liścia - łączy liść z łodygą.
2. Funkcje liści:
- wytwarzanie substancji pokarmowych w procesie fotosyntezy,
- wytwarzanie substancji pokarmowych w procesie fotosyntezy,
- wymiana gazowa - czyli transport dwutlenku węgla i tlenu między rośliną a jej otoczeniem,która odbywa się głównie przez aparaty szpatkowe (apartay szparkowe poznałeś na lekcji
podczas omawiania tkanki okrywającej - podręcznik str. 94)
podczas omawiania tkanki okrywającej - podręcznik str. 94)
- parowanie wody z rośliny,
- u niektórych roślin funkcje spichrzowe.
3. Różnorodność liści ze względu na ilość blaszek liściowych:
- liść pojedynczy ma pojedynczą blaszkę liściową, osadzoną na ogonku np. liść lipy, liść brzozy
- u niektórych roślin funkcje spichrzowe.
3. Różnorodność liści ze względu na ilość blaszek liściowych:
- liść pojedynczy ma pojedynczą blaszkę liściową, osadzoną na ogonku np. liść lipy, liść brzozy
- liść złożony na jednym ogonku np. u kasztanowca lub na wspólnej osi np. u robinii akacjowej znajduje się kilka mniejszych listków
- liście spichrzowe między innymi u cebuli (zdjęcie i opis w podręczniku na str.108),
- ciernie np. u kaktusów (zdjęcie i opis w podręczniku na str.108),
- liście pułapkowe np. u dzbanecznika (zdjęcie i opis w podręczniku na str.109).
5. Zapisz temat w zeszycie przedmiotowym a pod tematem narysuj lub wklej jeden liść z drzewa, które potrafisz rozpoznać.
6. Zapoznaj się z treścią tematu z podręcznika str. 106 - 109 w celu
uzupełnienia informacji na temat funkcji liści, budowy i przekształceń liści.
– uzupełnij zadania w zeszycie ćwiczeń - zadanie 1 i 2 str.72 oraz 3 i 4 str. 74 oraz 5 i 6 str. 75.
Dla chętnych zadanie 7 str. 76 (w wykonaniu zadania mogą być pomocne informacje
z podręcznika str. 107 "Jak wygląda liść od środka?"
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz