środa, 3 czerwca 2020

Przegląd i znaczenie roślin okrytonasiennych – podsumowanie wiadomości.


Temat: Przegląd i znaczenie roślin okrytonasiennych – podsumowanie
wiadomości.
Uczeń potrafi:
- dokonać obserwacji rośliny okrytonasiennej (zdjęcia, ryciny, okazy
żywe),
- przedstawić znaczenie roślin okrytonasiennych w przyrodzie i dla człowieka.

1. Rośliny okrytonasienne to najliczniejsza grupa roślin występujących na Ziemi. 
Mają one duże znaczenie w przyrodzie, są również ważne dla człowieka. 
Jak ważne są w przyrodzie i dla człowieka przeczytaj w podręczniku
na stronach 148-149.

2.Przypomnij sobie gatunki drzew liściastych poznane w klasie czwartej:  
                                          źródło: Tajemnice przyrody klasa 4 Wydawnictwo Nowa Era


Poznaj nowe gatunki drzew liściastych przedstawione w podręczniku 
na stronach 150-151.
Większość z wymienionych zapewne potrafisz rozpoznać i nazwać.

3.Okryronasienne są dominującą grupą roślin na Ziemi i podstawowym składnikiem 
szaty roślinnej.

4.Człowiek wykorzystuje rośliny okrytonasienne dla zaspokojenia swoich potrzeb 
i potrzeb zwierząt hodowlanych.

5. Łąkę gęsto porastają trawy i inne rośliny zielne.  Wczesną wiosną pojawiają się oprócz traw 
pierwiosnki, knieć błotna, mniszki lekarskie: 
     
Od czerwca na łące można zobaczyć kwitnące:  firletki, jaskry, bodziszki, krwawnik, rdesty:
                                           
6.Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadania ze stron 98-100
oraz zadania powtórzeniowe
sprawdzające Twoje umiejętności ze stron 101-103.
Zadania do realizacji na dwie godziny lekcyjne - o czasie wykonania decydują 

w zdalnym nauczaniu uczniowie.




Dla uczniów chętnych
Zadanie długoterminowe dla uczniów, którzy w klasie czwartej nie wykonywali zielnika roślin łąkowych – termin oddania wykonanej pracy ok. 10 września 2020.
Przygotuj zielnik 12-15 roślin łąkowych.
Zastosuj się do propozycji opisu zebranych i wysuszonych roślin.
Instrukcja dla ucznia

Wykonanie zielnika ma na celu nabycie umiejętności rozpoznawania 
rodzajów i gatunków roślin, poznanie siedlisk, w których występują.

Jaki wybrać temat?
Na stronie tytułowej zielnika umieszczony jest:
a)  tytuł  np. Rośliny łąkowe lub Rośliny przydrożne, ...
b) imię i nazwisko ucznia oraz klasę do której uczęszcza uczeń.

Jakie rośliny zbierać i jak je rozpoznać?
Rośliny muszą pasować do wybranego przez ucznia tematu.

Pamiętać należy, że nie wolno zbierać i umieszczać w zielniku roślin chronionych!
Aby zebrać odpowiednie rośliny i właściwie je rozpoznać należy wstępnie 
określić gatunek na podstawie ilustrowanego przewodnika do oznaczania roślin. 
Starajmy się określić dokładnie nazwę rośliny – powinna być dwuczłonowa, 
np. jaskier ostry, mak polny, kupkówka pospolita.

Propozycja roślin do zielnika:
Przetacznik ożankowy (Veronica chamaedrys L.) –  rodzina trędownikowate   (babkowate)
Starzec pospolity – rodzina astrowate
Mniszek lekarski – rodzina astrowate
Bodziszek łąkowy / polny – rodzina bodziszkowate
Wyka ptasia – rodzina motylkowe
Bratek polny – rodzina fiołkowate
Marzanka wonna zwana przytulią czepną – rodzina marzanowatych
Szczaw zwyczajny – rodzina rdestowate
Tasznik pospolity – rodzina kapustowate
Jaskier ostry – rodzina jaskrowate
Niezapominajka polna - rodzina szorstkolistne  / ogórecznikowate
Konwalia majowa -  rodzina szparagowatych
Jaskółcze ziele – rodzina makowate
Stokrotka polna – rodzina astrowate
Pokrzywa zwyczajna – rodzina pokrzywowate
Jasnota biała – rodzina jasnowate / wargowe
Jasnota purpurowa – rodzina jasnowate / wargowe
Babka lancetowata– rodzina babkowate
Babka zwyczajna – rodzina babkowate

Jak suszyć rośliny?
Rośliny suszy się wkładając je między 3-4 kartki gazety codziennej (nieodpowiednia 
jest gazeta ze śliskimi kartkami, papier kredowy itp.).
Gazetę z roślinami należy przycisnąć np. książkami. Nie suszymy roślin między stronami 
książek. Książki ulegną zniszczeniu.  
Roślinę a przede wszystkim korzeń należy oczyścić z ziemi. 
Jeśli roślina jest duża można zasuszyć jej typowe części albo pozginać pędy.

Jak wygląda kartka z zielnika? 
np. 
                 

np.                    


np. 
Na środku strony A-4 przyklejamy roślinkę za pomocą taśmy „gęsia skórka” lub innej.
W prawym dolnym rogu umieszczamy metryczkę, w której umieszczamy podstawowe 
dane o roślinie.
 

Można przygotowane karty zielnika włożyć luźno do teczki wiązanej, można wykorzystać 
inne pomysły.


na podstawie:materiały konferencyjne, kartki z zielnika uczennicy klasy V B rocznik 2016/2017 http://przyrodana6.blogspot.com/p/jak-wykonac-zielnik-instrukcja-dla.html








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz