Temat: Przegląd i znaczenie roślin
okrytonasiennych – podsumowanie
wiadomości.
wiadomości.
Uczeń potrafi:
- dokonać obserwacji
rośliny okrytonasiennej (zdjęcia, ryciny, okazy
żywe),
-
przedstawić znaczenie roślin okrytonasiennych w przyrodzie i dla człowieka.
1. Rośliny
okrytonasienne to najliczniejsza grupa roślin występujących na Ziemi.
Mają one
duże znaczenie w przyrodzie, są również ważne dla człowieka.
Jak ważne są w przyrodzie i dla człowieka przeczytaj w podręczniku
na stronach 148-149.
na stronach 148-149.
2.Przypomnij
sobie gatunki drzew liściastych poznane w klasie czwartej:
Poznaj nowe
gatunki drzew liściastych przedstawione w podręczniku
na stronach 150-151.
Większość z wymienionych zapewne potrafisz rozpoznać i nazwać.
na stronach 150-151.
Większość z wymienionych zapewne potrafisz rozpoznać i nazwać.
3.Okryronasienne
są dominującą grupą roślin na Ziemi i podstawowym składnikiem
szaty roślinnej.
4.Człowiek
wykorzystuje rośliny okrytonasienne dla zaspokojenia swoich potrzeb
i potrzeb
zwierząt hodowlanych.
5. Łąkę gęsto porastają trawy i inne rośliny zielne. Wczesną wiosną pojawiają się oprócz traw
pierwiosnki, knieć błotna, mniszki lekarskie:
5. Łąkę gęsto porastają trawy i inne rośliny zielne. Wczesną wiosną pojawiają się oprócz traw
pierwiosnki, knieć błotna, mniszki lekarskie:
6.Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadania ze stron 98-100
oraz zadania
powtórzeniowe
sprawdzające Twoje umiejętności ze stron 101-103.
Zadania do realizacji na dwie godziny lekcyjne - o czasie wykonania decydują
w zdalnym nauczaniu uczniowie.
sprawdzające Twoje umiejętności ze stron 101-103.
Zadania do realizacji na dwie godziny lekcyjne - o czasie wykonania decydują
w zdalnym nauczaniu uczniowie.
Dla uczniów chętnych
Zadanie długoterminowe dla uczniów, którzy w klasie czwartej nie wykonywali zielnika roślin łąkowych – termin oddania
wykonanej pracy ok. 10 września 2020.
Przygotuj zielnik 12-15 roślin łąkowych.
Zastosuj się do propozycji opisu zebranych i wysuszonych roślin.
Instrukcja dla ucznia
Instrukcja dla ucznia
Wykonanie zielnika ma na celu nabycie umiejętności rozpoznawania
rodzajów i
gatunków roślin, poznanie siedlisk, w których występują.
Jaki wybrać temat?
Na stronie tytułowej zielnika umieszczony jest:
a) tytuł np. Rośliny łąkowe lub Rośliny przydrożne, ...
a) tytuł np. Rośliny łąkowe lub Rośliny przydrożne, ...
b) imię i nazwisko ucznia oraz klasę do której uczęszcza uczeń.
Jakie rośliny zbierać i jak je rozpoznać?
Rośliny muszą pasować do wybranego przez ucznia tematu.
Pamiętać należy, że nie wolno zbierać i umieszczać w zielniku
roślin chronionych!
Aby zebrać odpowiednie rośliny i właściwie je rozpoznać należy wstępnie
określić gatunek na podstawie ilustrowanego przewodnika do oznaczania roślin.
Starajmy się określić dokładnie nazwę rośliny – powinna być dwuczłonowa,
np. jaskier ostry, mak polny, kupkówka pospolita.
Propozycja roślin do zielnika:
Przetacznik ożankowy (Veronica chamaedrys L.) – rodzina trędownikowate (babkowate)
Starzec pospolity – rodzina astrowate
Mniszek lekarski – rodzina astrowate
Bodziszek łąkowy / polny – rodzina
bodziszkowate
Wyka ptasia – rodzina motylkowe
Bratek polny – rodzina fiołkowate
Marzanka wonna zwana przytulią czepną
– rodzina marzanowatych
Szczaw zwyczajny – rodzina rdestowate
Tasznik pospolity – rodzina kapustowate
Jaskier ostry – rodzina jaskrowate
Niezapominajka polna - rodzina
szorstkolistne / ogórecznikowate
Konwalia majowa - rodzina szparagowatych
Jaskółcze ziele – rodzina makowate
Stokrotka polna – rodzina astrowate
Pokrzywa zwyczajna – rodzina pokrzywowate
Jasnota biała – rodzina jasnowate /
wargowe
Jasnota purpurowa – rodzina jasnowate / wargowe
Jasnota purpurowa – rodzina jasnowate / wargowe
Babka lancetowata– rodzina babkowate
Babka zwyczajna – rodzina babkowate
Babka zwyczajna – rodzina babkowate
Jak suszyć rośliny?
Rośliny suszy się wkładając je między 3-4 kartki gazety codziennej
(nieodpowiednia
jest gazeta ze śliskimi kartkami, papier kredowy itp.).
Gazetę z roślinami należy przycisnąć np. książkami. Nie suszymy roślin między stronami
Gazetę z roślinami należy przycisnąć np. książkami. Nie suszymy roślin między stronami
książek. Książki ulegną zniszczeniu.
Roślinę a przede wszystkim korzeń należy oczyścić z ziemi.
Jeśli roślina
jest duża można zasuszyć jej typowe części albo pozginać pędy.
Na środku strony A-4 przyklejamy roślinkę za pomocą taśmy „gęsia skórka”
lub innej.
W prawym dolnym rogu umieszczamy metryczkę, w której umieszczamy podstawowe
W prawym dolnym rogu umieszczamy metryczkę, w której umieszczamy podstawowe
dane o roślinie.
Można przygotowane karty zielnika włożyć luźno do teczki wiązanej, można
wykorzystać
inne pomysły.
na podstawie:materiały konferencyjne, kartki z zielnika uczennicy klasy V B rocznik 2016/2017 http://przyrodana6.blogspot.com/p/jak-wykonac-zielnik-instrukcja-dla.html
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz