Temat: Budowa i funkcje korzenia.
Uczeń potrafi:
- rozpoznać organy rośliny - korzeń;
- opisać funkcje i modyfikacje korzeni jako adaptacje roślin do życia w określonych środowiskach;
- poslugiwać się podstawową terminologią biologiczną.
1.Wbudowie zewnętrznej korzenia wyróżnia się kilka odcinków nazywanych strefami:
- strefa stożka wzrostu,
- strefa wydłużania,
- strefa włośnikowa,
- strefa korzeni bocznych.
Poszczególne strefy pojawiają się kolejno w miarę wzrostu korzenia. - strefa korzeni bocznych.
Każda z nich jest inaczej zbudowana i pełni inne zadanie w korzeniu.
Stożek wzrostu osłania czapeczka korzeniowa.
Każdy korzeń boczny w systemie palowym składa się z takich samych stref jak korzeń główny.
2. Funkcje korzenia to między innymi:
- utrzymywanie rośliny w podłożu,
- pobieranie z gleby wody i soli mineralnych,
- u niektórych roślin funkcje spichrzowe,
- rozmnażanie wegetatywne,
- symbioza z bakteriami i grzybami.
3. Przekształcenia korzeni:
- korzenie spichrzowe np......
- korzenie podporowe np. .....
- korzenie czepne np. ....
- ssawki np. ....
4. Zapoznaj się z treścią podręcznika str. 98- 101 w celu uzupełnienia informacji
na temat budowy i funkcji korzeni np. korzenie spichrzowe występują między
innymi u buraka, marchwi, pietruszki, rzodkiewki.
5. Narysuj w zeszycie przedmiotowym i podpisz poszczególne strefy korzenia
( możesz korzystać z rysunku zamieszczonego w podręczniku na str. 98)
źródło:https://slideplayer.pl/slide/2927078/
6. Zadanie dla chętnych - zapoznaj się z prezentacją udostępnioną przez uczniów
z gimnazjum https://www.youtube.com/watch?v=PNiK2VXX9Xo
7.Po zapoznaniu się z budową i funkcją korzenia uzupełnij zadania w zeszycie ćwiczeń.
Zadanie 1 i 2 str. 66 oraz zadanie 3 i 4 str. 67 oraz zadanie 5 str. 68.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz